تبلیغات
دكترسیدمحسن اصغری نكاح، استادیاردانشگاه فردوسی مشهد، - یک سوال و جواب با موضوع بازی درمانی برای بهبود خواندن کودک کم توان ذهنی
یکی از همکاران محترم سوالی در مورد بازی درمانی در زمینه مشکلات خواندن یک دانش اموز کم توان ذهنی پرسیده اند. بنظر مفید آمد که سوال و جواب را برای همکاران ذکر کتم. سوال و جواب را در بخش ادامه تقدیم حضور میکنم سلام آقای دکتر
وقتتون بخیر
آقای دکتر من یک مراجع 10 سال دارم که در مدارس استثنایی درس می خواند و الان باید کلاس چهارم باشد ولی کلاس اول است یعنی سنجش تشخیص عقب مانده ذهنی به او داده است. او از حروف الفبا فقط 6-7 تا حرف بلد است. با توجه به گفته های جنابعالی که فرمودین هر بچه ای باید در سطح خودش خواندن را یاد بگیر تصمیم گرفتم با وی کار کنم.
فقط مساله ای که وجود دارد این است که شما در کارگاه اختلال یادگیری فرمودین کودک باید تمام حروف الفبا را بشناسد و سپس کار با وی شروع می شود. پس به معلمش گفتم که ابتدا تمام حروف را با و کار کن و بعد به من ارجاع بده ولی معلم گفت شاید یک سال یا بیشتر طول بکشد یاد دادن تمام حروف و همین الان با توجه به حروفی که بلد است با او کار کنید.
من چیکار کنم؟ صبر کنم تا همه ی حروف را یاد بگیرد و سپس شروع به کار کنم و یا می توان با توجه به همان 6-7 حرفی که بلد است با وی کار کرد و به او تمرین داد و خواندنش را بهبود بخشید و اینکه باید با روش متفاوتی با او کار کرد یا طبق همان پلن و برنامه ای که شما در کارگاه فرمودین کار کنم؟

بسم الله الرحمن الرحیم 
همکار گرامی سرکارخانم سرباز
خوشحالم که با این ایده با کودک مواجه شده اید این ایده که هر کودکی باید در حد توانایی اش رشد کند به عبارتی کودک کم توان نیز می تواند به اندازه ظرفیت های خودش در خواندن رشد کند 
البته شما می دانید ولی برای برخی خوانندگان وبگاه تاکید میکنم که اختلالات یادگیری خواندن یک شرایط ویژه است که با کم توانی ذهنی متفاوت است و طبق تعاریف فعلی  کودک کم توان ذهنی را نمی توان در زمره اختلالات در نظر گرفت  ولی مشکلات و دشواری های خواندن را در کودک کم توان ذهنی نیز می توان با سازو کارهای مناسب و مشابه درمان اختلال خواندن بهبود بخشید هرچند این راهکارها باید برای دانش آموز کم توان ذهنی هم مناسب سازی شود و هم ساده شود وتکرار و تمرین آنها بیشتر باشد تا در حد ظرفیتش به تسلط برسد.
اما راهکارها:
هرچند مراجع شما کم توان ذهنی است و به چند حرف ابتدایی الفبا مسلط است اما می توان از همان مدل چند محوری بازی های زبانشناختی و هیجانی و شناختی خواندن برای او هم استفاده کرد اما نباید انتظارات غیر واقع بینانه داشت یا به او فشار بی جهت تحمیل کرد. بطور کلی اینگونه در نظر بگیرید که شما با کودکی مواجه هستید که از نظر ظرفیت های شناختی و زبان شناختی در حدود یک کودک چهار تا پنج ساله است.
بر اساس این مدل و مانند مباحث و تمرینات کارگاه پیشنهاد می کنم تا باز شدن مدارس و آموزش مجدد بر روی محور هیجانی- انگیزشی، رمزگشایی شفاهی، گسترش شبکه واژگانی و بر روی توانایی توجه و بیادسپاری کلامی و سپس بر روی توانمندی تشخیص حروف و تسلط بر حروف قبلی و بسط و گسترش حروف بازی هایی را طراحی و اجرا نمود.
کار را هیجان و نگرش مثبت به کتاب خواندن شروع کنید
از طریق شعر و قصه و رنگ آمیزی برروی هیجان مثبت و گرایش به کتاب کارکنید.
از کتاب های مصور و کتاب های بدون نوشته برای توانایی درک مفاهیم و تولید جمله و داستان سازی استفاده کنید.
بیاد داشته باشید که کودک کم توان ذهنی دارای سابقه شکست های مکرر ودارای مشکل اعتماد بنفس است و ترس واضطراب از خواندن و شاید دلزدگی از کتاب و کلمه جمله نوشتاری است، سعی کنید از کتاب و بازی های زبانشناختی به هیجان بیاید و لذت ببرد.
 از بازی های شفاهی استفاده کنید، مثل پیدا کردن سرواژه میان واژه و واژ پایانی.
نظیر آن چه در کارگاه بحث شد از کارت حروف آشنا و از کارتهای ترکیبی کلمات آشنا و از کارتهای تصویری برای بازی استفاده کنید.
از اسامی آشنا و مهم و جذاب مانند اسامی خویشاوندان مهم ، اسامی کاتونها و خوراکی ها برای تشخیص حروف آشنا و ناآشنا استفاده کنید .
از تلوزیون و شخصیت های کارتونی محبوب و از حیوانات و از استفاده کنید 
کتاب های درس خواندن را ملاک قرار دهید و واژه ای هایی را متناسب با آنها بسازید .
از بادکنک و پاپپ و از ترکیب آنها با فعالیت های حرکتی استفاده نمایید.
به والدین و اطرافیان مهم توصیه کنید تا می توانند برای کودک قصه و کتاب داستان و مجله استفاده کنند فقط به آنها یاد آور شوید هدف قصه خوانی یادگیری خوان نیست بلکه فقط لذت بردن کودک و یادگیری شفاهی او مهم است
هیجان انگیزی و تنوع بازی ها را حفظ کنید و چالش ایجا دکنید اما کاری را به کودک تحمیل نکنید
از تمرین شفاهی برای بیادسپاری و بسط شبکه معنایی استفاده کنید
اولی فرصت تمرینها و بازی ها اجرا و معرفی شده در جلسات کازگاه را یرای خودتان مرور کنید و نمونه هایی از آنها را متناسب با کودک استفاده نمایید
موفق باشید 



طبقه بندی: مسایل و مشكلات كودكان،
برچسب ها: سوال و چواب، کودک کم توان ذهنی، بازی درمانی، بهبود خواندن، مشکلات خواندن، دکتر اصغری نکاح،

.: Weblog Themes By VatanSkin :.